RIB 2024-001603 Actualisatie Damoclesbeleid
Betreft: Actualisatie Damoclesbeleid 2024 Aan de leden van de Gemeenteraad
Bij de uitoefening van de bevoegdheid op grond van artikel 13b Opiumwet beschikt de burgemeester over beleidsvrijheid. De burgemeester kan beleid vaststellen waarin wordt aangegeven op welke manier invulling wordt gegeven aan deze bevoegdheid. In het Damoclesbeleid is uitgewerkt in welke situatie en op welke wijze artikel 13b Opiumwet wordt toegepast.
Jurisprudentie kan de beleidsvrijheid beperken. De hoogste bestuursrechter, de Afdeling bestuursrechtspraak, heeft op 2 februari 2022 een belangrijke uitspraak gedaan waarin de evenredigheidstoets verder wordt uitgewerkt.
Vanaf 1 januari 2023 is lachgas opgenomen in lijst II van de Opiumwet. Beide punten zijn verwerkt in het geactualiseerde Damoclesbeleid.
De gemeenten Texel, Schagen en Den Helder hebben besloten dezelfde regels te hanteren. Vanwege de wetsaanpassing en jurisprudentie hebben de burgemeester het bestaande beleid op onderdelen aangepast.
De belangrijkste wijzigingen in het Damoclesbeleid:
Bij deze actualisatie is voor het eerst de mogelijkheid uitgewerkt om een last onder dwangsom op te leggen wanneer uit de beoordelingstoets volgt dat sluiting van een pand niet noodzakelijk of niet evenredig is. De gevolgen van de sluiting staan dan niet in redelijke verhouding tot het doel dat met de sluiting wordt beoogd. In dat geval kan de burgemeester een last onder dwangsom inzetten gericht aan de overtreder(s) of een waarschuwing.
In dit beleid zijn de hoeveelheden lachgas opgenomen op basis waarvan gehandhaafd wordt. Aansluiting is gezocht bij de Nota van toelichting die bij het besluit plaatsing lachgas op lijst II bij de Opiumwet zijn gehanteerd waarin de normen voor legaal thuisgebruik zijn opgenomen.
Voor de recidive is regionale aansluiting gezocht met de termijn van 3 jaar in plaats van 5 jaar.
Gezien de verandering in de jurisprudentie voor wat betreft de afgenomen aanname van de evenredigheid bij langere sluitingsduur is er ook voor gekozen om te adviseren om de sluitingsduur voor lokalen aan te passen. Dat houdt in dat in plaats van 6, 12 en 24 maanden voor 6, 9 en 12 maanden sluiting wordt gekozen. Het verschil ziet dus op de sluitingsduur bij recidive.
Ten slotte is het overtrederbegrip verder toegelicht. In mei 2023 heeft de Afdeling bestuursrechtspraak het overtreder begrip genuanceerd. De Afdeling bestuursrechtspraak zal voor zowel bestuurlijke boetes als zogenoemde herstelsancties voor het begrip ‘overtreder’ voortaan uitgaan van de uitleg die in het strafrecht wordt gegeven aan het functioneel daderschap.
Voor het overige verwijs ik u naar het Damoclesbeleid 2024 Den Helder (pdf), dat als bijlage is toegevoegd.
Den Helder, 23 januari 2024
Burgemeester van Den Helder,
J.A. (Jan) de Boer MSc.