24190 RIB Inkoopstrategieën WMO en Participatie

Aan de leden van de gemeenteraad,

In april 2023 heeft u het Raadsvoorstel Doorontwikkeling regionale samenwerking Sociaal Domein vastgesteld. Onderdeel hiervan zijn de vijf lijnen waarlangs wij invulling gaan geven aan de Norm voor Opdrachtgeverschap, te weten:

  1. Bestuurlijke visie;
  2. Governancecode;
  3. Regiovisie (voorheen Transformatieplan);
  4. Inkoopstrategie en aanbesteding;
  5. Implementeren, monitoren en sturen.

Hierbij informeren wij u over de voortgang op de vierde lijn: Inkoopstrategie en aanbesteding. Lijn 4 Inkoopstrategie en aanbesteding

Op basis van de bestuurlijke kadernotitie en de concept regiovisie is gestart met het voorbereiden van de nieuwe inkoop voor Wmo en Participatie. De nieuwe inkoop Jeugd volgt een jaar later, zodat goed aangesloten kan worden bij de landelijke ontwikkelingen vanuit de Hervormingsagenda Jeugd.

Voor de zomer van 2023 werd de opdracht aan het Regionaal Inkoopteam Zorg gegeven om een nieuwe basis neer te leggen. Dit doen wij door samenwerking in partnerschap zodat wij een overzichtelijk zorglandschap verkrijgen met meer grip op kwaliteit en kosten.

We lichten hieronder toe hoe wij uitvoering geven aan deze opdracht.

Een overzichtelijk zorglandschap

Om een overzichtelijk zorglandschap te krijgen hebben we de eisen om in aanmerking te komen voor een contract aangescherpt en verhoogd. Daarnaast houden we geen jaarlijkse toetredingsrondes meer. Dit model geeft meer flexibiliteit en vrijheid om gezamenlijk aan de ambities en ontwikkelopgaven te werken en er is ruimte voor pilots. Tenslotte behoudt de inwoner zijn keuzevrijheid om de meest passende ondersteuning te krijgen.

Daarnaast koppelen we producten aan elkaar die maken dat aanbieders combinaties van producten moeten leveren (voorbeeld is de verplichte koppeling tussen beschermd wonen en beschermd thuis). Op die manier werken we aan doorgaande zorglijnen.

Grip op kwaliteit

In de aanbesteding stellen we strengere eisen aan kwaliteit, integriteit en rechtmatigheid. Daarbij worden er eisen gesteld aan een minimale omvang in personeel en bewezen ervaring. Er wordt een integriteitsclausule en Bibob-toets opgenomen in de nieuwe contracten. Hiermee zorgen we voor kwalitatief goede en integere partners. Deze thema’s zijn ook onderdeel van de contractmanagementgesprekken.

Grip op kosten

Een onafhankelijk adviesbureau voert een kostprijsonderzoek uit. Het doel is te komen tot een vast reëel tarief per product. Daarmee leggen we een basis om meer inzicht in de kosten te krijgen en betere doorrekeningen en prognoses te kunnen maken.

De keuze voor een bepaalde inkoopmethodiek is niet de voornaamste knop om aan te draaien als we meer grip op kosten willen krijgen. Het terugdringen van de zorgvraag (voorkomen dat er een indicatie nodig is) is dat wel. Door in te zetten op preventie en het versterken van de sociale basis zorgen we ervoor dat de vraag om ondersteuning uitgesteld dan wel niet meer nodig is. Een goede samenwerking van de toegang met het voorliggend veld is hiervoor essentieel en op dit vlak hebben onze organisaties nog een aantal stappen te zetten.

Niet alleen de toegang moet sterker worden neergezet, maar ook onze interne organisaties zullen een ontwikkeling moeten doormaken. Het contractmanagement en toezicht en handhaving moeten zo ingericht worden dat we meer en beter inzicht krijgen in resultaten, kosten en baten, kwaliteit, integriteit en rechtmatigheid. Dit helpt ons om goed invulling te geven aan onze regiefunctie. Een goede informatievoorziening en datamanagement zijn daarbij essentieel.

Tot slot

Grote ingrepen in het zorglandschap hebben impact op gemeente, zorgaanbieders en inwoners. In het licht van de ontwikkelingen waar we nu als regio voor staan is de gekozen geleidelijke weg tevens de meest zorgvuldige weg. De meest zorgvuldige weg is bovenal in het belang van onze inwoners. We moeten ons realiseren dat dit wel mogelijk is maar tijd kost. Hier is zeker 3 tot 5 jaar voor nodig.

Den Helder, 23 april 2024.

Met vriendelijke groet,

burgemeester en wethouders van Den Helder,

J.A. (Jan) de Boer MSc. burgemeester