2024-012298 RIB Taskforce Duurzaamheid
Aan de leden van de gemeenteraad
Met deze raadsinformatiebrief wordt u geïnformeerd over de stand van zaken voor de opstart van een Taskforce Duurzaamheid. In deze raadsinformatiebrief wordt ingegaan wat de taken en bevoegdheden zijn van de taskforce en de vervolgstappen voor oprichting.
1. Aanleiding
In het Coalitieakkoord 2022-2026 is onderstaande tekst opgenomen:
We richten een taskforce in met bewoners/deskundigen/ondernemers, omdat de overheid niet alleen tot oplossingen kan komen in de opgave van de energietransitie. Samenwerking is nodig. De Taskforce helpt mee bij het bedenken van innovatieve oplossingen. Hierbij gaat het gevraagd en ongevraagd de gemeenteraad en het college adviseren over het duurzaamheidsvraagstuk. De focus ligt daarbij met name op de middellange en langere termijn.
-
Er wordt financiële ruimte gereserveerd om innovatieve oplossingen tot uitvoering te kunnen brengen.
-
De taskforce wordt een onafhankelijk orgaan dat raad en college van concrete adviezen voorziet.
2. Context
Onafhankelijkheid
Een onafhankelijke taskforce betekent dat de taskforce zelf haar agenda kan en moet bepalen. De gemeente gaat helpen bij de oprichting hiervan en zal middelen, faciliteiten en ambtelijke ondersteuning beschikbaar stellen. De gemeente maakt afspraken met de taskforce over de samenwerking. Alleen op uitnodiging van de taskforce neemt een ambtenaar of iemand met een politieke ambt deel aan bijeenkomsten van de taskforce.
De samenstelling van de taskforce bestaat uit deskundige personen die zonder last en ruggespraak op persoonlijke titel deelnemen en geen verantwoording af hoeven te leggen aan een organisatie waarvoor ze werken of aan gelieerd zijn.
Kwaliteit en professionaliteit
Om de kwaliteit en professionaliteit van de taskforce te waarborgen ontvangen de leden een vergoeding en zijn er financiële middelen beschikbaar voor kosten zoals bedrijfsvoering of om adviezen te onderbouwen. De vergoeding van de leden van de commissie wordt met een verordening geregeld. In de verordening kunnen ook de samenstelling, taken en bevoegdheden worden vastgelegd.
Advisering
De taskforce wordt geacht gevraagd en ongevraagd advies uit te brengen over duurzaamheidsvraagstukken. Dit kunnen vraagstukken zijn binnen de vijf duurzaamheidsthema’s (‘the big 5’; energietransitie, klimaatadaptatie, circulaire samenleving, duurzame mobiliteit en biodiversiteit).
Samenstelling en oprichting
De gemeente faciliteert bij de oprichting en samenstelling waarna de taskforce zelfstandig verder kan en er afspraken zijn over de samenwerking tussen de taskforce en de gemeente. Dit wordt vastgelegd in de verordening die door de raad wordt vastgesteld.
3. Planning
- 21 mei 2024 Collegevoorstel om het projectplan en de verordening taskforce duurzaamheid vast te stellen
- 17 juni 2024 Bespreken van het projectplan en de verordening in Commissie Stadsontwikkeling en Beheer
- 1 juli 2024 Raadsvoorstel om de verordening taskforce duurzaamheid vast te stellen Q3 - 2024 Startbijeenkomst
- Q3 - 2024 Start taskforce duurzaamheid
- Q3 - 2025 Evaluatie taskforce duurzaamheid
Den Helder, 26 maart 2024.
Met vriendelijke groet,
burgemeester en wethouders van Den Helder,
J.A. (Jan) de Boer MSc. burgemeester
M.J. (Marc) Pothast secretaris