Eerste inschrijving in Nederland doorgeven

Wilt u zich voor het eerst vestigen in Nederland? Of bent u voor 1 oktober 1994 vertrokken vanuit Nederland naar het buitenland en komt u nu in Den Helder wonen? U moet zich dan persoonlijk inschrijven in het stadhuis. Neem uw eventuele gezinsleden mee. Schrijf u binnen 5 dagen na uw aankomst in Nederland in. Maak hiervoor eerst een afspraak.

Om een afspraak te maken, bel naar telefoonnummer 14 0223 (maandag tot en met vrijdag 8.30 tot 17.00 uur).

Kosten

Geen

Meenemen

  • Uw geldig identiteitsbewijs (paspoort, ID-kaart of rijbewijs)
  • Reisdocument of ander document waaruit uw nationaliteit blijkt
  • Als u in het buitenland bent geboren: akte van geboorte. Misschien moet u deze akte van geboorte laten legaliseren. Informeer hier eerst naar bij de gemeente.
  • Als u die heeft: documenten die uw persoonlijke status aantonen, zoals een huwelijksakte, akte van geregistreerd partnerschap, echtscheidingsakte of een akte als bewijs dat het huwelijk door overlijden is ontbonden. Misschien moeten deze akten worden gelegaliseerd. Informeer hier eerst naar bij de gemeente.
  • Als u uit Aruba, Bonaire, Curaçao, Saba, Sint Eustatius of Sint Maarten komt: bewijs van uitschrijving
  • Huur- of koopcontract van uw woning in Den Helder
  • Als u bij iemand gaat inwonen:
    • (schriftelijke) toestemming van de hoofdbewoner
    • (kopie) identiteitsbewijs van de hoofdbewoner

Voorwaarden

U woont binnen een half jaar langer dan 4 maanden in Nederland en u voldoet aan een van de volgende voorwaarden:

  • U heeft de Nederlandse nationaliteit.
  • U komt uit een land van de Europese Unie.
  • U heeft een geldige verblijfsvergunning.

Als u niet aan een van deze voorwaarden voldoet, kunt u zich misschien niet laten inschrijven.

Na uw aanvraag

Als u alle vereiste documenten heeft en u voldoet aan de voorwaarden, dan staat u binnen ongeveer 4 weken ingeschreven in de Basisregistratie Personen (BRP). U ontvangt hiervan een bevestiging.