Signaleren
Wat is het?
Er is een hulp- of ondersteuningsvraag.
Er zijn zorgen over een inwoner op gebied van:
- Ziekte/ fysieke of psychische beperking
- Hulpvraag of ondersteuningsbehoefte
- Eenzaamheid/verwaarlozing
- Werkloosheid/schulden
- Gedrag
- Opvoeden
- Relaties
- Combinatie van problemen
Wie signaleren?
- Inwoner zelf
- Directe betrokkenen van inwoner, ouder, partner, familie, buren, etc
- Hulpverlenende instantie
- huisarts, medisch specialist
- medewerker van de gemeente
Hoe werkt het?
- U bespreekt uw zorgen met de betrokken inwoner(s)
- U adviseert om contact op te nemen met een ondersteunende organisatie of instantie die vallen onder de zogenoemde basisvoorzieningen.
- U adviseert om contact op te nemen met de gemeente of vraagt toestemming om uw zorgen over de inwoner zelf te melden bij de gemeente
- Een signaal of hulpvraag kan via het Klantcontactcentrum worden aangemeld door te bellen naar 140223 of een bericht te sturen via het contactformulier.
- Bij enkelvoudige vragen op het gebied van Zorg of Participatie wordt deze direct door het loket Zorg en Participatie afgehandeld.
- Bij complexere of meervoudige hulpvragen wordt de vraag doorgezet naar de bureaudienst van het Team Jeugd en Gezin.