Wethouder Remco Duijnker op bezoek bij Dienstverlening in coronatijden
29 juni 2020
Dank voor het geduld en de flexibiliteit van medewerkers en inwoners.
Afgelopen week bracht ik – als wethouder Dienstverlening – een bezoek aan het team Dienstverlening van onze gemeente. Aan de Kerkgracht, waar inwoners sinds mei terecht kunnen voor allerlei zaken. Hoe hebben onze medewerkers zich door de 1e fase van de coronacrisis heengeslagen? Hoe staat het er nu voor, nu er versoepelingen zijn? Waar komen mensen vooral voor langs? Ik kan u alvast verklappen dat het aantal aanvragen voor paspoorten en rijbewijzen behoorlijk stijgt, maar ook dat we in deze coronaperiode een slinger hebben gegeven aan meer digitalisering.
‘We hebben zeker mensen in tranen bij ons gehad omdat hun bruiloft niet door kon gaan’, vertelt Joy mij. ‘Er was teleurstelling en verdriet, maar ook een gevoel van: we maken er het beste van. We zitten tenslotte allemaal in hetzelfde schuitje. Van onze kant hebben we ons best gedaan om trouwerijen die echt noodzakelijk waren, wel door te laten gaan. Denk aan een zwanger koppel, of een stel dat een huis ging kopen. Zelfs een stel bij wie sprake was van een terminale levensfase.’
Chocoladereep
Voor Joy, maar ook voor de vele andere collega’s van Dienstverlening, had ik een chocoladereep meegenomen. Van een speciaal merk en dan de variant met de oranje kleur. Een dankjewel namens ons college. We realiseren ons heel goed dat de coronacrisis veel heeft gevraagd van onze inwoners, maar ook van onze medewerkers.
‘Zodra de maatregelen werden afgekondigd, zijn onze teams direct opgesplitst’, vertelde teamcoach Sylvia. ‘De ene helft op kantoor, de andere helft thuis. Dat blijven we doen zolang de maatregelen van kracht zijn. Dat was wel wennen. Ook omdat we daar nog niet helemaal technisch op voorbereid waren. Inmiddels weten we niet beter.’
Nieuw: online geboorte aangeven
Als ik de geluiden zo om me heen hoor, begrijp ik dat dit herkenbaar is voor velen. Ook hoor ik dat het thuiswerken, na een gewenningsperiode, eigenlijk wel prettig is. Een soort ‘nieuw normaal’ waar ik mij helemaal in kan vinden, omdat het digitalisering bevordert. Digitalisering die onmisbaar is. Het doet me dan ook goed om te zien hoe enthousiast Lisa vertelt hoe ze in de coronaperiode het proces van geboorteaangifte hebben gedigitaliseerd. ‘Dat was een hele klus, maar we zijn trots dat het nu kan. Dat ontzorgt de burger en daar doen we het voor.’ Zo is het ook mogelijk om je verklaring voor goed gedrag (VOG) digitaal aan te vragen en een verhuizing online door te geven. Wel zo makkelijk.
DigiD
Ik hoorde overigens iets opvallends: veel mensen hebben nog geen DigiD! Vooral jongeren niet, vertelde Lisa. Dat is iets waar we meer aandacht aan gaan besteden. Want, om online je zaken te kunnen regelen, is die onmisbaar. En eigenlijk makkelijk om aan te vragen.
Wist u trouwens ook dat je met een verlopen rijbewijs nog 7 maanden door kunt rijden? Geen reden dus om direct een nieuwe aan te vragen. Ik zeg dat expres. Want hoewel de versoepelingen het gevoel kunnen geven dat alles weer normaal is, is dat het niet. Met de vakantieperiode voor de deur, komen velen langs om een paspoort of ID-bewijs aan te vragen. Tegelijkertijd doen we een inhaalslag met werkzaamheden die de afgelopen periode even zijn blijven liggen. Denk aan het naturaliseren van nieuwe Nederlanders en zo zijn er nog wat zaken.
De wachttijd voor het aanvragen van een reisbewijs is nu twee weken. ‘We doen onze uiterste best om dit zo snel mogelijk te doen. Toch blijft het nog even roeien met de riemen die we hebben’, hoor ik van de medewerkers. En zo is het.
Bedankt voor uw geduld!
Dat geldt natuurlijk ook voor onze inwoners. We moeten u nog steeds vragen om even geduld te hebben. Reden waarom ik in de wachtruimte aan de Kerkgracht een schaal met chocolaatjes heb neergezet. Om ook u te bedanken voor uw begrip in deze coronatijden.
Nieuw: live-chat
Tot slot nog een mooi weetje: sinds een paar weken is het ook mogelijk om live te chatten met de gemeente. Vragen over corona, hondenpoep, huisvuil, openingstijden, wat u ook wilt weten, u kunt het live vragen via de chat op de website. De eerste dag, zo leerde ik, deden 20 mensen dat. De tweede dag 30 en dat aantal loopt alleen maar op. Mooie ontwikkeling.
Tot slot: u bent nog steeds van harte welkom aan de balie, maar maakt u vooral ook gebruik van de digitale mogelijkheden die we hebben en steeds meer uitbreiden.