Verhuizing doorgeven

Als u gaat verhuizen, moet u dit uiterlijk binnen 5 dagen na uw verhuizing doorgeven. U moet dit doen in de gemeente waar u gaat wonen. U kunt uw verhuizing vanaf 4 weken voor de verhuizing doorgeven. Dit kunt u gemakkelijk online doen. Verhuist alleen uw minderjarig kind? Geef dit dan door in het stadhuis.

Nodig bij het online aanvragen

U heeft nodig als u uw verhuizing online doorgeeft:

  • als u gaat huren: een digitale kopie van uw huurovereenkomst met daarop de handtekeningen van de huurder en verhuurder.
  • als u gaat kopen: de pagina's van het koopcontract waarop staat:
    • dat u de eigenaar van de woning bent of wordt
    • uw nieuwe adres
    • de handtekeningen van de koper en verkoper.
  • Als u bij iemand gaat inwonen:
    • Burgerservicenummer (BSN) van de hoofdbewoner

Direct regelen

Direct regelen met DigiD

Kosten

Geen

Wie kan een verhuizing doorgeven?

  • Als u 16 jaar of ouder bent: uzelf
  • Als u jonger dan 16 jaar bent: ouder, voogd of verzorger
  • Als u getrouwd bent of een geregistreerd partnerschap heeft: uw partner
  • Als u onder curatele staat: de curator
  • Als u naar een zorginstelling verhuist: het hoofd van de zorginstelling
  • Een meerderjarige die u schriftelijk heeft gemachtigd

Wanneer geeft u uw verhuizing door

  • Van 4 weken voor uw verhuisdatum tot 5 dagen erna: u staat op uw nieuwe adres ingeschreven vanaf uw verhuisdatum.
  • Meer dan 5 dagen na uw verhuisdatum: u staat op uw nieuwe adres ingeschreven vanaf de datum dat u uw verhuizing doorgeeft.

In het stadhuis doorgeven

U kunt een verhuizing doorgeven in het stadhuis op afspraak. Bel voor een afspraak naar telefoonnummer 140223 (maandag tot en met vrijdag 08.30 - 17.00 uur)

Meenemen

  • uw geldig identiteitsbewijs (paspoort, ID-kaart of rijbewijs)
  • (kopie van) uw huur- of koopcontract
  • als u bij iemand gaat inwonen:
    • schriftelijke toestemming van de hoofdbewoner
    • kopie identiteitsbewijs van de hoofdbewoner
  • als u gemachtigd bent door degene die verhuist:
    • uw eigen identiteitsbewijs, huur- of koopcontract
    • schriftelijke toestemming van degene die verhuist
    • kopie identiteitsbewijs van degene die verhuist

Als u naar een andere gemeente verhuist

Geef uw verhuizing door aan de nieuwe gemeente waar u gaat wonen. U wordt automatisch in Den Helder uitgeschreven.

Rookmelder(s) verplicht vanaf juli 2022

In elke woning zijn rookmelders verplicht vanaf 1 juli 2022. Op elke verdieping met een verblijfsruimte moet dan een rookmelder hangen. Meer informatie vindt u op www.denhelder.nl/rookmelder.

Handig om te weten

  • Het kan 5 werkdagen duren voor de verhuizing is verwerkt bij andere organisaties, zoals de Belastingdienst.
  • De gemeente verwerkt uw verhuizing in de Basisregistratie personen (BRP). Als uw gegevens goed staan vermeld in de BRP, kan de overheid haar taken goed uitvoeren. De gemeente weet dan bijvoorbeeld of u mag stemmen bij verkiezingen en of u een uitkering kunt krijgen. De Belastingdienst, de Sociale Verzekeringsbank (SVB) en 600 andere overheidsinstanties gebruiken de gegevens uit de BRP. De Rijksoverheid geeft meer informatie over de BRP.