Briefadres aanvragen of opzeggen

U kunt een briefadres aanvragen of opzeggen bij de gemeente.

Briefadres aanvragen

Een briefadres in Den Helder kunt u aanvragen bij de gemeente. Vul de vragenlijst in en kom samen met de hoofdbewoner van het briefadres naar het stadhuis. Maak hiervoor een afspraak.

Kosten

Geen

Wie kan een briefadres aanvragen?

Als u geen vast woonadres heeft, kunt u zich inschrijven op een briefadres. Of als u bijvoorbeeld in een zorginstelling, blijf-van-mijn-lijfhuis of een gevangenis zit. Of als u in een vaartuig of voertuig woont. Voordat u een briefadres aanvraagt, kunt u in de beleidsregel briefadres kijken of u in aanmerking komt.

Briefadres aanvragen

  1. Vul de vragenlijst briefadres aanvragen (pdf) in.
  2. Laat de verklaring toestemming briefadres (pdf) invullen door de hoofdbewoner.
  3. Maak een afspraak met de gemeente. Bel voor een afspraak, telefoonnummer 14 0223 (maandag tot en met vrijdag 8.30 - 17.00 uur)

Meenemen

  • De ingevulde vragenlijst en verklaring toestemming briefadres
  • De hoofdbewoner van het briefadres
  • Bewijs om aan te tonen dat u een briefadres nodig heeft (bijvoorbeeld door scheiding, schulden of verblijf in een instelling)
  • Uw geldig identiteitsbewijs (paspoort, ID-kaart of rijbewijs)
  • Het geldig identiteitsbewijs (paspoort, ID-kaart of rijbewijs) van de hoofdbewoner
  • Als u op een recreatiepark of camping woont: het huurcontract van dit jaar
  • Als u op een schip woont met een vaste ligplaats:
    • De huurovereenkomst van dit jaar
    • Een uittreksel van het Bureau Scheepsregistratie (scheepsmeetbrief)
  • Als u op zee vaart: het monsterboekje

Geef de juiste informatie

Als u de gemeente bewust verkeerde informatie geeft, kunt u een boete van maximaal 325 euro krijgen. Geef bijvoorbeeld een verhuizing op tijd door. Meer informatie over deze boete vindt u in de beleidsregel briefadres. Bij valsheid in geschrifte doet de gemeente altijd aangifte bij de politie.

Handig om te weten

  • Een briefadres is het adres waar een familielid of kennis ervoor zorgt dat u post ontvangt van officiële instellingen, zoals een oproep voor verkiezingen of post van de Belastingdienst. Deze persoon moet ervoor zorgen dat u de post persoonlijk ontvangt.
  • U kunt niet een postbus of leeg adres als briefadres gebruiken.
  • Een briefadres is tijdelijk. De gemeente spreekt met u af hoe lang u op een briefadres ingeschreven mag blijven.
Briefadres opzeggen

Heeft u iemand een briefadres verleend en wilt u dit stopzetten? Als hoofdbewoner kunt dat gemakkelijk online doen met een verklaring intrekking briefadres.

Nodig bij de aanvraag

De gemeente heeft zoveel mogelijk informatie nodig over de persoon aan wie u het briefadres heeft verleend. Bijvoorbeeld een e-mailadres, telefoonnummer of gegevens over familie. Hoe meer informatie u geeft, hoe sneller het briefadres kan worden stopgezet.

Na het indienen van de verklaring

  • De gemeente start een adresonderzoek.
  • Het briefadres blijft administratief bestaan tot het onderzoek klaar is. De persoon blijft op het adres ingeschreven, maar  kan het adres niet meer gebruiken.
  • Na het onderzoek krijgt u een brief waarin staat dat het briefadres wordt stopgezet en wanneer.

Direct regelen

Briefadres voor meerdere personen opzeggen? Vul dan per persoon een verklaring in.

Briefadres opzeggen met DigiD