51648 RIB jaarverantwoording van het kinderopvang 2023

Aan de leden van de gemeenteraad,

Middels deze raadsinformatiebrief willen we u conform afspraak informeren over de jaarverantwoording kinderopvang 2023 (zie bijlage).

Het college van burgemeester en wethouders dient, conform art 3.3 van de Wet Kinderopvang, jaarlijks voor 1 juli een verslag op te stellen en toe te zenden aan de Inspectie van het onderwijs van alle toezicht- en handhavingstaken welke zij in het kalenderjaar in het kader van de Wet kinderopvang heeft verricht. In het verslag wordt tot uitdrukking gebracht op welke wijze de gemeente invulling heeft gegeven aan haar bevoegdheden.

In 2023 is er gehandhaafd volgens de Beleidsregels handhaving Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen 2015 en de gemeentelijke verordening ruimte- en inrichtingseisen 2011. In het Landelijk Register Kinderopvang (LRK) staan alle locaties kinderopvang opgenomen en de inspectierapporten zijn hier in terug te vinden.

Hieronder vindt u een korte opsomming van de jaarverantwoording die als bijlage is bijgevoegd. Deze jaarverantwoording bestaat uit twee delen.

A: Uitvoering van de wettelijk taken in 2023

B: Benchmark

Locaties in 2023

Aantal

Kinderdagverblijf

32

Buitenschoolse opvang

28

Gastouderbureau

2

Gastouders

55

Uit de toezichtinformatie 2023 blijkt dat 100% van de aanvragen tijdig zijn afgehandeld. Van de 60 locaties die geïnspecteerd dienden te worden, zijn er 59 geïnspecteerd. De inspecties zijn volgens de dan geldende maatregelen uitgevoerd. De openstaande inspectie is niet uitgevoerd i.v.m. beëindiging locatie.

Van de geregistreerde gastouders moet vanaf 1 januari 2023 tenminste 50% jaarlijks worden geïnspecteerd. Dit was voorheen 5%. Vanaf 2023 dient iedere geregistreerde gastouder ook minstens 1 keer per 3 jaar te worden geïnspecteerd. Van de bestaande gastouders is in 2023 60% geïnspecteerd, hiermee voldoen we aan de norm van 50%.

Bij de ingezette handhavingstrajecten scoren we 95.5%. In 22 van deze inspectierapporten werd de gemeente geadviseerd te handhaven conform het handhavingsbeleid. Hiervan hebben we bij 21 van de 22 handhavingsadviezen van de GGD een handhavingsactie uitgezet.

Bij de benchmark in deel B liggen de cijfers in lijn met gemeenten in dezelfde GGD-regio. Den Helder, 11 juni 2024

Met vriendelijke groet,

burgemeester en wethouders van Den Helder,

J.A. (Jan) de Boer MSc.

burgemeester

M.J. (Marc) Pothast

secretaris