47106 RIB Opstarten proces richting Nota Omgevingskwaliteit

Aan de leden van de gemeenteraad

Met deze raadsinformatiebrief informeren wij u over het opstarten van het proces richting een nieuwe Nota Omgevingskwaliteit (voorheen: Welstandsnota). Ook de huidige Reclamenota wordt onderdeel van dit nieuwe beleid. We nemen u hierbij kort mee langs de aanleiding, het proces en de planning en het eindproduct wat het proces gaat opleveren.

Aanleiding

Er zijn verschillende aanleidingen om aan de slag te gaan met het actualiseren van het beleid op het gebied van omgevingskwaliteit.

Ten eerste heeft tijdens de vorige bestuursperiode een grote wijziging plaatsgevonden in het proces van advisering/toetsing rondom omgevingskwaliteit. De gemeentebrede Commissie Ruimtelijke Kwaliteit (CRK) is afgeschaft. Hier is een werkwijze voor in de plaats gekomen waarin in veel gevallen ambtelijk wordt geadviseerd/getoetst door een Adviseur Omgevingskwaliteit en voor een aantal objecten en gebieden advies wordt gevraagd aan de nieuwe, onafhankelijke Gemeentelijke Adviescommissie Omgevingskwaliteit. Bij de omzetting van dit proces is met de gemeenteraad afgesproken om op een later moment ook het inhoudelijke beleid aan te passen.

Ten tweede is op 1 januari 2024 de Omgevingswet in werking getreden. Onder deze nieuwe wet staat het denken vanuit ‘ja, mits’ door overheden centraal. Dit gedachtegoed willen we (nog) meer vertalen in ons nieuwe beleid. De nieuwe Nota Omgevingskwaliteit wordt ook zo opgesteld dat het op een logische wijze onderdeel gemaakt kan worden van het omgevingsplan.

Ten derde is de huidige Welstandsnota in 2015 vastgesteld, waardoor het beleid niet altijd meer passend is bij of inspeelt op nieuwe ontwikkelingen en vraagstukken. Een van de thema’s waarvoor dit speelt is bijvoorbeeld de energietransitie. Het huidige beleid biedt onvoldoende handvatten voor hoe om te gaan met aanvragen voor warmtepompen, dakisolatie en dergelijke. Een inhoudelijke actualisatie op deze thema’s is daarom gewenst.

Ten vierde zijn sinds 2015 een aantal gebieden in de gemeente uitgebreid met nieuwe ontwikkelingen. Deze ontwikkelingen dienen ook beschreven te worden in het nieuwe beleid en voorzien van regels.

Proces en planning

Voor het uitvoeren van deze opdracht is Stichting MOOI Noord-Holland gevraagd. Deze stichting heeft zeer veel ervaring met dergelijke opdrachten en kent de gemeente Den Helder goed, aangezien zij de Gemeentelijke Adviescommissie Omgevingskwaliteit faciliteren voor de gemeente en onlangs de Gebiedsbiografie (bijlage bij de omgevingsvisie) hebben opgesteld. Op een aantal onderwerpen wordt daarnaast binnen deze opdracht externe expertise ingeschakeld door MOOI Noord-Holland, om tot een passend proces en eindproduct te komen.

De opdracht is inmiddels gegund aan de opdrachtnemer en zij gaan op korte termijn aan de slag. De opdracht wordt in twee fasen uitgevoerd. In de eerste fase wordt door middel van onder andere bureauonderzoek, interviews met stakeholders en dialoog met de gemeenteraad een koersdocument opgesteld, met de hoofdlijnen voor het nieuwe beleid. Deze fase wordt voor het eind van het jaar afgerond. In de tweede fase worden deze hoofdlijnen uitgewerkt naar het beleid en bijbehorende regels. Deze fase wordt in de eerste helft van 2025 afgerond met besluitvorming door uw raad over de Nota Omgevingskwaliteit.

Eindproduct

In de Nota Omgevingskwaliteit leggen we de regels over omgevingskwaliteit vast. Dit omvat onder andere algemene kwaliteitsregels, regels over het uiterlijk van bouwwerken (inclusief monumenten en beeldbepalende panden), reclame-uitingen en andere objecten in de fysieke leefomgeving en regels over handhaving. Daarnaast is de Nota ook nadrukkelijk bedoeld om initiatiefnemers te informeren en inspireren over de passende kwaliteit bij ontwikkelingen. Daarom zal zoveel mogelijk gebruik worden gemaakt van beeldmateriaal en voorbeelden van (onderdelen van) ontwikkelingen die een (niet-)passende kwaliteit hebben, met onderbouwing hiervoor.

Den Helder,18 juni 2024.

Met vriendelijke groet,

burgemeester en wethouders van Den Helder,

J.A. (Jan) de Boer MSc. burgemeester

J. (Jeroen) van Egerschot loco-secretaris