101509 RIB uitgangspunten voor organisatie en financiering van beheer en ontwikkeling van erfgoed
Aan de leden van de gemeenteraad
Uw raad besloot in 2019 om belangrijke onderdelen van het erfgoed in Den Helder in drie stappen onder te brengen bij één professionele organisatie zodat de instandhouding en de ontwikkeling van dit erfgoed gewaarborgd zou zijn. Het gaat om de delen die nu in eigendom zijn bij de Stichting Erfgoed Den Helder en bij Willemsoord bv. De eerste stap is gezet met de oprichting van de Stichting Erfgoed Den Helder (SEDH). Met het onderbrengen van al het personeel bij SEDH in 2022 is de tweede stap gezet. De derde stap zou zijn het onderbrengen van het eigendom van Willemsoord bv in SEDH. Adviesbureau Panteia heeft onderzoek gedaan naar het resultaat van de eerste twee stappen en naar voorwaarden voor het zetten van de derde stap.
Geconstateerd is dat het in stand houden van het monumentale erfgoed meer kost dan in 2019 was ingeschat en dat organisatorische maatregelen nodig zijn. Vanaf het moment dat de rapportage van Panteia is ontvangen heeft het college in samenwerking met Stichting Erfgoed Den Helder en Willemsoord bv gewerkt aan het definiëren van de financiële en organisatorische consequenties.
Deze vormen de noodzakelijke derde stap naar een duurzame basis voor het in standhouden en ontwikkelen van het erfgoed. Het voorstel voor een alternatieve derde stap is verwerkt in een basisnotitie "Doorontwikkeling organisatie erfgoed Den Helder" die het college vandaag heeft vastgesteld.
Het college heeft besloten uw raad de basisnotitie (zie bijlage 1) aan te bieden ten behoeve van bespreking in uw raadscommissie. De verwachting is dat besluitvorming over het advies kan plaatsvinden in de raadsvergadering van 7 november aanstaande. Hiertoe doet het college u een separaat agenderingsvoorstel.
Den Helder, 3 september 2024.
Met vriendelijke groet,
burgemeester en wethouders van Den Helder,
J.A. (Jan) de Boer MSc. burgemeester
J. (Jeroen) van Egerschot loco-secretaris