Aan de slag in Kruiszwin 1 en 2

In maart 2022 zijn de aannemers gestart met hun werkzaamheden voor een prettigere, groenere en veiligere buurt.

Voor alle wijken in Den Helder maken we plannen voor de toekomst. Daarin pakken we bestaande problemen aan, zoals problemen met het riool. Maar we kijken ook alvast naar de toekomst. Denk bijvoorbeeld aan veranderingen in het klimaat. Die veroorzaken bijvoorbeeld vaker zware hoosbuien. Dan is het belangrijk dat het regenwater goed kan weglopen, zodat u geen overlast heeft van ondergelopen straten en kelders. Ook voor Kruiszwin 1 en 2 hebben we plannen gemaakt. Dat deden we samen met de bewoners. Het doel is de buurt nog aantrekkelijker maken. Op deze pagina houden we u op de hoogte van de voortgang en vertellen we over de aanpak.

Waarom gaan we aan de slag?

Het oude rioolsysteem in Kruiszwin 1 en 2 was aangetast. Daarom zijn werkzaamheden aan het riool hard nodig. Omdat de straten en hofjes hiervoor open moeten, grijpen we de kans om meteen nieuwe bestrating en meer groen aan te leggen. Ook maken we de straten veiliger door de maximum snelheid te verlagen. We noemen dit de herinrichting van Kruiszwin 1 en 2.

Video van de feestelijke aftrap

Bekijk hieronder de video van de feestelijke aftrap op zaterdag 19 maart 2022. U ziet in de video ook dronebeelden van de verschillende hofjes waar we aan de slag gaan.

Wat verandert er in uw buurt?

  • Het rioolsysteem wordt uitgebreid en in alle straten en hofjes vervangen
  • Er komt nieuwe bestrating, gedeeltelijk met meer groen ertussen zodat regenwater beter kan weglopen
  • Er komen meer parkeerplaatsen buiten de hofjes
  • Er komt meer groen
  • De maximum snelheid in de straten tussen de hofjes wordt 30 km per uur
  • Oude straatverlichting wordt vervangen door led-verlichting
  • Het speeleiland wordt opgeknapt
  • Aan de noordkant van Kruiszwin wordt drainage aangelegd. Het regenwater wordt hiermee onder de grond afgevoerd. Zo voorkomen we wateroverlast.

We noemen al deze maatregelen samen de herinrichting van Kruiszwin 1 en 2. Hierna is de openbare ruimte weer opgeknapt en klaar voor de toekomst. We verwachten dat het in maart 2023 klaar is. Hoe het eruit gaat zien, kunt u zien in deze algemene plattegrond (pdf). Er is ook per hofje een plattegrond uitgewerkt. Hopelijk geeft dit u een nog beter beeld:

Extra laadpalen voor elektrische auto’s

In Kruiszwin kijken we bij de nieuwe inrichting van de straten ook naar de indeling van de parkeerplaatsen. Steeds meer mensen rijden in een elektrische auto. We verwachten dat dit de komende jaren verder toeneemt.

De locaties van de laadpalen ziet u op deze plattegrond laadpalen (pdf). Het is nog onduidelijk wanneer de extra laadpalen worden aangelegd. De leverancier kan geen indicatie geven over de levertijd.

Impressie van hoofje van de toekomst

Alle werkzaamheden op een rij

1.  Vervanging van het bestaande riool en straatwerk (werkzaamheden gestart)

Wat gaat er gebeuren?

Aannemersbedrijf Haarsma Infra en Milieu gaat het riool vervangen en al het straatwerk opnieuw aanleggen. Samen met de gemeente Den Helder gaan zij ervoor zorgen dat u ook in de toekomst met plezier kunt wonen en genieten van uw thuisbasis.

Eerst wordt steeds een deel van de straat opengebroken om bij het riool te komen. De rioolbuizen worden uitgegraven en vervangen. Daarna worden nieuwe fundering en straatstenen gelegd. Op parkeerplaatsen komt bestrating die deels groen is: daardoor kan tegenwater goed weglopen in de bodem. Dat voorkomt wateroverlast als het veel regent.

Planning

De werkzaamheden worden hofje voor hofje gedaan. En binnen een hofje stukje voor stukje. We noemen dit de fasering. Afhankelijk van het hofje duurt dit in totaal ongeveer 10 tot 16 weken. Per straat tussen de 3 en 5 weken.

Haarsma begint in maart bij Kruiszwin 13. Dit duurt ongeveer 11 weken. Daarna vervangen zij het riool van Kruiszwin 11, 12, 23, 21 en 22. Ook de hoofdroutes komen aan de beurt.

De volledige planning vindt u in deze plattegrond met fasering (pdf). Let op: deze is onder voorbehoud van bijvoorbeeld weersomstandigheden en kan dus nog veranderen. Als uw straat aan de beurt is, hoort u dat enkele dagen van tevoren van Haarsma (zie verder).

Mogelijke overlast

Haarsma hoeft voor de werkzaamheden niet in uw huis of in uw tuin te zijn. U hoeft dus niet thuis te blijven. Het riool wordt niet tijdelijk afgesloten. Hooguit vraagt de aannemer u om een uurtje niet te douchen, wassen of het toilet te gebruiken.

Tijdens de werkzaamheden moet u mogelijk uw auto ergens anders parkeren. U kunt dan gebruikmaken van de tijdelijke parkeerplaats op het grasveld in het midden van de wijk. Uw woning blijft lopend, per scootmobiel en met de fiets aan de hand altijd bereikbaar.

Veiligheid

Voor het werk gebruikt Haarsma onder andere graafmachines, shovels en vrachtwagens. De machinisten en chauffeurs van deze machines zijn uiterst geconcentreerd aan het werk. Zij zien veel, maar niet alles. Het is daarom niet toegestaan om binnen het draaibereik van de machines te komen. Ook kinderen vinden het werk meestal interessant. Vertel daarom uw kind(eren) dat zij uit de buurt van de machines blijven.

Hulpdiensten (zoals ambulance of brandweer) kunnen uw woning altijd bereiken. U kunt de hulpdiensten eventueel wel vertellen dat er werkzaamheden zijn.

Zo houdt Haarsma u op de hoogte

Begin maart 2022 heeft Haarsma op alle adressen een algemene bewonersbrief (pdf) bezorgd. U wordt op deze manier verder op de hoogte gehouden:

  • Aan de deur en per brief
    Als uw hofje of straat een de beurt is, ontvangt u weer informatie van Haarsma. Dat gebeurt kort vooraf per blok. De aannemer doet dat persoonlijk overdag aan de deur. Als er niemand thuis is laten ze een informatiebrief achter waarin staat wat er gaat gebeuren.
     
  • Informatieruimte
    Tegenover snackbar De Slenk staat een informatiekeet. Deze is op doordeweekse dagen geopend van 7:00 – 16:00 uur. Hier kunt u alle informatie vinden over de werkzaamheden. Zoals de actuele planning en de tekeningen van de werkzaamheden per fase. U kunt er ook een aantal materialen zien die buiten gebruikt gaan worden.
     
  • Spreekuur omgevingsmanager Silke de Boer
    Vanaf 24 maart is eens in de twee weken op donderdag van 11:00 – 12:30 uur Silke de Boer, de omgevingsmanager van Haarsma, aanwezig in de informatieruimte. U kunt dan zonder afspraak binnen lopen en uw vragen stellen. Tips of andere opbouwende kritiek die de leefbaarheid in de wijk ten goede komen zijn uiteraard ook altijd welkom

Vragen aan Haarsma?

U kunt contact opnemen met de uitvoerder Michiel de Wolff via het  algemene telefoonnummer. Ook kunt u voor vragen Michiel de Wolff op het werk aanspreken. En u bent welkom in de informatieruimte.

Michiel de Wolff (uitvoerder)
(0515) 579 100
info@haarsmagroep.nl

Silke de Boer (omgevingsmanager)
(0515) 579 100
s.deboer@haarsmagroep.nl

2. Meer groen in de wijk

Als aannemersbedrijf Haarsma klaar is met de rioolwerkzaamheden en de bestrating, neemt Stoop Groenvoorziening het stokje over. Stoop is een bedrijf dat gespecialiseerd is in het groen inrichten van straten, hofjes en pleinen. Zij kijken ernaar uit om uw buurt nog groener en dus nog aantrekkelijker te maken.

Nieuwsbrieven

Regelmatig praten we u bij via de nieuwsbrief. Deze bezorgen we bij alle woningen. Wilt u een nieuwsbrief teruglezen? Klik dan op de bestanden hieronder.

Blijf op de hoogte met de BouwApp

Wilt u eenvoudig en snel op de hoogte blijven van het bouwproject Kruiszwin 1 en 2? Download dan de Bouwapp. In de app vindt u bijvoorbeeld aankondigingen over wegafsluitingen en omleidingen en een overzicht van alle projectontwikkelingen.

Via de website van de leverancier kunt u de Bouwapp downloaden.

Vragen?

Benieuwd naar de planning? Houd uw brievenbus in de gaten voor brieven van Haarsma. Let ook op de aankondigingsborden langs de weg.