Wijksteunpunt: ‘Wij denken met u mee bij vragen en zorgen.’
Misschien zag u de borden al langs de kant van de weg?! De borden van de wijksteunpunten uit onze gemeente. Er zijn op dit moment vijf wijksteunpunten. Graag vertellen we over de manier waarop gewerkt wordt in de wijksteunpunten.
Consulenten van de gemeente staan voor u klaar om eerstelijns dienstverlening te verzorgen. Zij helpen u om beter de weg te vinden binnen het sociaal domein. Dat doen zij zowel via de telefoon als in het wijksteunpunt zelf.
Wat doet een consulent?
Zo kunt u bijvoorbeeld Sebastiaan en Anouk daar tegenkomen. Zij vertellen enthousiast over hun werk: Wat ons werk zo mooi maakt is, dat wij echt tijd vrij kunnen maken voor de inwoners die ons benaderen. We luisteren naar de inwoner, denken mee en kunnen, als dat nodig is, goed doorverwijzen naar andere organisaties, omdat we een goed overzicht hebben van wat er hier mogelijk is. Zo hebben wij laatst een inwoner geholpen met een verstandelijke beperking waarvan de moeder was overleden. De inwoner had vragen over de bijzondere bijstand en of de begrafeniskosten van de moeder vergoed konden worden. We zijn met deze inwoner in gesprek gegaan en hebben haar geholpen om alles netjes te regelen. Daarna namen we nog contact op of er nog zaken waren waarbij wij konden helpen.
U kunt de consulenten bellen, maar ook kunt u binnen lopen in een wijksteunpunt. Om niet te hoeven wachten is het fijn als u daarvoor eerst een afspraak maakt. Zo maken we het gemakkelijk om met u in gesprek te gaan. De consulenten zijn op weekdagen telefonisch te bereiken via telefoonnummer 14 0223 (maandag tot en met vrijdag, 8.30 - 17.00 uur).
Komt u liever langs? De locaties en openingstijden van de wijksteunpunten vindt u op www.denhelder.nl/wijksteunpunten.